امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://behdasht.cloob24.com
0
در عرصه روانشناسی خودکشی یکی از معضلات جدی رو به رشد جوانان در جوامع امروزی است. روانشناسان بر این اعتقادند که بسیاری از افراد متمایل به خودکشی، تحت تاثیر مشکلات روحی و روانی قرار می گیرند و عکس العمل سریع آنان به مسائل گوناگون، استقبال از مرگ است. چنین واکنشی قاعدتا” به معنای دوست داشتن مرگ نیست بلکه این دسته از افراد تنها خواهان درک و محبت دیگران هستند. پژوهش در این مقوله نیاز به زمان زیادی دارد، اما فهرست وار به چندی از دلایل آن می پردازم:
پوچی، نا امیدی، تحصیل و عشق، احساس شکست، بیکاری، بالارفتن سن ازدواج، بحران های عاطفی، فقدان فرزند، احساس گناه، افسردگی، ازدواج‌های اجباری و یا مخالفت با ازدواج آنان با فرد دلخواهشان، اعتیاد، فرهنگ مرد سالاری، نامساعد بودن شرایط زندگی بعضی از خانواده‌ها، شکنجه‌های روحی و روانی در خانواده‌ها توسط والدین، بیماری های روانی و جسمی مانند ایدز و سرطان و هپاتیت و غیره، ناهنجاری های خانوادگی در اثر طلاق، سخت‌گیری بیش از حد خانواده ها به دخترانشان، فقر و فحشا، حادثه های ناگوار و غیر قابل قبول، سوء استفاده های عاطفی و جنسی، عدم قبول زنان و دختران تحصیل کرده با فکرهای سنتی و بسته، فشارهای روزافزون اجتماعی بر زندگی افراد.
طبق آمار منتشر شده توسط وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، استان لرستان اولین رتبه و استان های مازندران و گلستان در رتبه های بعدی خودکشی قرار دارند. بر اساس آمار دیگری، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ازافزایش آمار خودکشی در ایران طی سال 1382 خبر داد. یکی از عمده ترین دلایل خودکشی در ایران فقر و افسردگی اعلام شده است. استان های ایلام، مازندران و گلستان دارای بیشترین میران خودکشی در سال 1382 بودند و از میان خودکشی ها نیز بیشترین آمار مربوط به زنان و دختران ستمدیده است.
به نقل از مجله بهداست تن و روان: در سال ٢٠٠٠ مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری ایران گزارشی به منظور بررسی وضعیت خودکشی زنان در ایران تهیه نمود: در خلال سال‌های ١٩٩٣- ١٩٨٩ میزان خودکشی در کشور ٢ برابر گردیده در حالی که رشد جمعیت به این میزان نبوده و این امر حکایت از آن دارد که رشد خودکشی با آهنگی سریع تر از رشد جمعیت در حال فزونی است. براساس گزارش ماهنامه فرهنگ طوس در فوریه ١٩٩٨، 6٠ تا ٨٠ درصد از خودکشی‌ها در ترکمن صحرا، ایلام و لرستان مربوط به زنان جوان بوده در حالی که در گیلان و زنجان مردان بیشترین آمار خودکشی را دارند.
خبرگزاری سینا به نقل از سعید مدنی کارشناس مسائل اجتماعی می گوید: بر اساس آمار سال های 81-80، درحدود شست و سه درصد افراد ی که دست به خودکشی زده اند زن و سی و هفت درصد مرد بوده اند که فراتر از آمارسایر کشورها است. وی ادامه داد: درمطالعات مربوط به خودسوزی دختران ترکمن استقبال از مرگ تقدیر گرایانه بوده است.
برای اینکه بتوانیم علت یک پدیده را بررسی کنیم باید بدانیم این جامعه در چه بخش هایی با تغییرات روبرو بوده است. بنابراین در خصوص این مسئله باید اشاره کرد که فضای اجتماعی و اخلاقی جامعه امروزه ما با تغییر و تحولات فراوانی مواجه شده است و به نوعی دچار در هم ریختگی شده است. ناامیدی یکی از عوامل موثر در خودکشی است. البته براساس یکسری از تحقیقات در این زمینه، خودکشی در بین سنین 18 تا 30 سال اتفاق می افتد.بنابراین وقتی در یک جامعه سنتی، ساختارهای قبلی به هم می ریزد و جایگزینی برای آن در نظر گرفته نمی شود به طور حتم این مسئله باعث ایجاد فشار زیاد و به دنبال آن اختلالات روانی می شود.
اغلب نوجوانان بین خانواده و محیطی که در آن زندگی می کنند دچار تضاد می شوند. در نتیجه ممکن است با احساس پوچی مواجه شوند. اما اگر جوان در جامعه احساس مشارکت کند و این حس به درستی هدایت شود و بتواند توانمندی خود را به نمایش گذارد به طور قطع چنین مواردی کم خواهد شد که این مسئله در مورد دختران خیلی شاخص تر است.
بر اساس آمارهای داده شده از سوی پژوهشگران آسیبهای اجتماعی بیشترین آمار خودکشی بین سنین ١٨ تا ٢4 سالگی بوده است و از سال ٧٩ به این طرف سالیانه یک هزار و 5٠٠ نفر در استان گلستان خودکشی کرده‌اند. به نظر می‌رسد با توجه به پراکندگی جمعیت و تنوع قومیتها در استان گلستان پدیده خودسوزی زنان، پدیده‌ای حاد است که از نگاه مسوولان و دست‌اندرکاران امر پنهان مانده است. اینکه چرا زنان و دختران در گلستان خودسوزی را به عنوان بهترین ابزار برای خودکشی و رهایی از مشکلات می‌دانند، سوالی است که هنوز جواب قطعی از سوی مسوولین و دست‌اندرکاران آسیبهای اجتماعی به آن داده نشده است.
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه