امروز شنبه 01 اردیبهشت 1403 http://behdasht.cloob24.com
0
بهداشت روانی و پیشگیری اولیه در دوران قبل از تولد و زمان تولد
دراین دوره سهم عوامل ارثی و مادرزادی در ایجاد اختلالات روانی بیش از سایرعوامل است. علاوه برعوامل بالاعوامل محیطی، شرایط اقتصادی خانواده، نگرانی ها و اضطراب های دوران حاملگی، بیماری های مادر در دوران حاملگی، ضربه های قبل از تولد و ضربه های زایمانی وسایر عوامل جسمانی و روانی مادر همگی ممکن است درتعیین سرنوشت کودک موثر واقع شود وصدمات جبران ناپذیری به وجود آورد. ازنظر بهداشت روانی وپیشگیری ازاین عوامل به این شرح است: ممانعت از ازدواج خویشاوندان نزدیک و ازدواج های زودرس، تشخیص و تعیین عوامل ارثی بیماری زا و جلوگیری از ازدواج افرادی که نسل معیوب به وجود می آورند، مراقبت ازسلامتی مادردردوران حاملگی وجلوگیری ازکمبود مواد پروتئینی، ویتامین ها،ابتلابه بیماری ها وعفونت ها،همکاری با متخصصان بیماری های زنان وزایمان درباره اجرای موازین بهداشتی دردوران حاملگی وبالاخره تنظیم طرح های لازم به منظور دادن آموزش کافی به مردم و آشنا ساختن آنان به زیان های جبران ناپذیری که ممکن است در نتیجه کوچکترین اهمال دراین دوره به وجود آید. جلوگیری ازحوادث زایمان وصدمات مغزی که هنگام تولد ممکن است پیش آید ازنظر بهداشت روانی بسیارمورد توجه است. باید مراقبت پیش آید از نظر بهداشت روانی بسیارمورد توجه است. باید مراقبت کامل ازنظرحفظ کودکان درمقابل ضربه، کمبود اکسیژن وخفگی وغیره به عمل آید.
بهداشت روانی در آغاز کودکی
دردوران شیرخوارگی، مسائل مربوط به بهداشت وواکسیناسیون کودک، تغذیه، شیردادن ورعایت نظم وترتیب دراین مورد و زیان های ممانعت ازاستفاده از شیرمادر بایستی مورد توجه قرارگیرد. باید دانست که مادراولین کسی است که نوزاد با او رابطه عاطفی برقرارمی کند واگردرنحوه ایجاد این رابطه اختلالی حاصل شود ، اثرات آن دردوران زندگی درنحوه همسازی کودک ویا نوجوان با محیط و برقراری مناسبات صحیح با افراد دیگر آشکارمی شود.
بدیهی است که اساس و بنای روانی فرد در دوران کودکی پی ریزی می شود. وظیفه پزشکان خانواده، پرستاران، مددکاران اجتماعی و مشاوران مراکز بهداشت روانی است که به عنوان بیماریابی رفتارهای غیرطبیعی این کودکان راکشف و در رفع علل مولد آن کوشش کنند و همکاری لازم را با خانواده بیمار بنمایند. در غیر این صورت ممکن است کودک درآینده به بیماری های روانی و رفتارهای غیر طبیعی یا ضد اجتماعی که مولد محیط نامساعد و ناسالم خانواده است، گرفتار شود. در دوران کودکی عدم مناسبات صحیح بین پدر و مادر و مناقشات میان آنها، تبعیض وتشویق بی جهت میان کودکان روان کودک را نامتعادل می کند.
کودک برای پایه گذاری بنای روانی و عاطفی و ایجاد شخصیت صحیح احتیاج به محبت والدین و احساس امنیت در خانواده دارد.کودک باید بتواند پایه های زندگی روانی آینده خود را بر اساس عواملی مانند احساس محبوب بودن و امنیت در خانواده، همسازی و انطباق صحیح با محیط خانواده و خارج، ارضای تمایلات بطور منطقی و مطلوب پی ریزی کند. اگر پدر و مادر به این ضروریات توجه نکنند، احتیاجات کودک به نحو کامل درک نمی شود و ثبات عاطفی در خانواده به وجود نخواهد آمد، در این صورت کودکی که در حال رشد است دچار نابسامانی های روانی خواهد شد.
بهداشت روانی در دوران بلوغ
بلوغ را می توان یکی از مهمترین دوره های زندگی دانست که ازنظر فیزیولوژیکی، فیزیکی وروانی تحولات بسیارعمیقی در فرد ایجاد می کند و باعث می شود که نظم جسمانی و روانی نوجوان به هم بخورد. نوجوان در این مرحله ا زنظر جسمانی در حال رشد، از لحاظ عاطفی نارس، از نظر تجربه محدود و از لحاظ فرهنگ اجتماعی بسیار شکننده و تحت تاثیر است. بلوغ یک دوران بی سر و سامان و به عبارت دیگر دوره ای از زندگی است که شخص غالبا دستخوش کشمکش های گوناگون است. از نظر بهداشت روانی شناخت این تحولات به خصوص در آن قسمت ها که تغییرات چشمگیر در رفتار و کردار نوجوانان آشکار می شود، بسیار پر اهمیت است و برای آموزش و آماده کردن نوجوانان، پدران ومادران برای رویارویی با مسائل و مشکلات مربوط به این دوره از زندگی امری است که مورد قبول همه روانپزشکان وروانشناسان قرار گرفته است. عدم آشنایی و توجه به تغییرات روانی در این دوره ممکن است منجر به بروز مناقشات خانوادگی و اجتماعی شود و منشاء بسیاری از انحرافات اخلاقی، پناه به اعتیاد، دزدی و انواع تبهکاری در نوجوانان شود.
معمولااکثر پزشکان فقط به سلامت جسمی فرد بیمار توجه می کنند و همچنین معلمان مدارس مرتکب چنین اشتباهی می شوند و به جای توجه به رفتار و عکس العمل های نوجوان فقط به رشد جسمانی، پیشرفت و معدل او توجه دارند و به هیچ وجه مشکلات عاطفی و روانی او را در حل مشکلاتش، مدنظر قرار نمی دهند. مراقبت از رشد روانی نوجوانان توسط پزشک و آموزگار امری ضروری است و بایستی رفتارهای غیر طبیعی به موقع تشخیص داده شود تا از بروز هرگونه ناراحتی روانی جلوگیری شود.
برای درک دنیای روانی نوجوان و مشکلات او توجه به دو نکته اساسی زیر لازم است:
طرز فکر نوجوان نسبت به خود، همکلاسی ها، همبازی ها، افراد بزرگ تر، افراد کوچکتر، برادران، خواهران، پدر و مادر.
طرز فکر او درباره کار، هدف های آینده، آرزوها و امیالی که در سر می پروراند و طرح هایی که برای زندگی آینده خود پی ریزی می کند.
در بسیاری ا زموارد که تفاهم مطلوب و صحیحی میان پدر و مادر وجود ندارد، نوجوان به طور خود آگاه یا ناخود آگاه متوسل به ایجاد جبهه بندی های مختلف در خانواده می شود و افراد خانواده رابه دو یا چند گروه تقسیم و به جان یکدیگر می اندازد.
در هیچ دوره ای از زندگی به اندازه دوران بلوغ، فرد احتیاج به حمایت، کمک و تفاهم ندارد. در این سنین مسائل مهمی نظیر ارتباط با دیگران،ادامه تحصیل پیدا کردن کار و حرفه مورد علاقه و مسئله ازدواج مطرح می شود که نتیجه و تاثیر آن عوامل از نظر بهداشت روانی خیلی مورد توجه قرار می گیرد.
هدف بهداشت روانی
وظیفه و هدف اصلی بهداشت روانی، تامین سلامت فکر و روان افراد جامعه است. برای رسیدن به این هدف احتیاج به نیروی انسانی فعال و کاردان،همکاری سازمانهای دولتی، برنامه ریزی، بودجه برای ایجاد و گسترش سازمانهای روانپزشکی و بالاخره آموزش بهداشت همگانی در سطح جامعه داریم.
به طور خلاصه و فهرست وار اهداف و نتیجه کلی از بهداشت روانی را در2 بخش اصلی برمی شماریم.
بخش خدماتی: جهت تامین سلامت فکر و روان افراد جامعه، پیشگیری از ابتلاء به بیماری های روانی، بیماریابی و پیگیری بیماران مبتلابه اختلالات عصبی روانی به طور سرپایی و یا بستری، کمک های مشورتی به افرادی که دچار مشکلات روانی، اجتماعی وخانوادگی شده اند.
بخش آموزشی: آموزش بهداشت روانی به افرادی که با بیماران عصبی سروکاردارند وهمچنین آموزش بهداشت روانی همگانی وآشناکردن مردم جهت همکاری واستفاده ازسرویس های موجود درصورت مواجه با استرس ها ومشکلات روانی،آموزش روانپزشکی به دانشجویان پزشکی وپیراپزشکی، تنظیم برنامه های بازآموزی کوتاه مدت روانپزشکی برای پزشکان عمومی جهت آشنایی بیشترعلوم روانپزشکی ونظایرآن
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه